Esteu aquí
El Treballador/a social en l'àmbit educatiu: eines per a la intervenció
Programa
Dates: 7, 21 d’octubre, 4, 18 de novembre, 2 de desembre de 2019.
Adreçat a professionals del Treball Social que vulguin conèixer i treballar en la intervenció social a l'àmbit educatiu.
Programa
1.-Introducció històrica del TS escolar i a l'àmbit educatiu. Referents teòrics. Legislació i normatives socials i educatives. Del decret 117/84 al decret 150/2017 de l'atenció educativa a l'alumnat en l marc d'un sistema educatiu inclusiu.
2.- El treball social com suport a la docència, treball en Equip, funcions: definides, esperades i realitzades.
3.- Del macro al micro sistema. Estructures orgàniques i funcionals. Tipologies i estructures dels centres docents. Dependències administratives. Els processos d'escolarització, competències. Les demandes i la seva canalització ( CAD, C.S...)
4.- Les Necessitats educatives (NESE) i la seva valoració: NEE, NSCD. Recursos universals, addicionals, intensius. Els PI. Xarxa de suports específics: SIEI, CEE, CEEPSIR, CREDEV, CREDAC, AIS, UEC’s...Elements per comprendre a les famílies i acompanyar els processos. Relació família-escola.
5.-L'atenció a les diversitats des del SE: CRP, EAP, LIC. La funció assessora del Treball Social des dels EAP, models educatius i socials ( constructivisme, anàlisi sistèmic...) diferents enquadres, priorització. L'escola Nova 21: nous paradigmes, noves metodologies.
6.- La intervenció amb els centres educatius, amb les famílies i les xarxes. Característiques i priorització.
7.-Els plans de convivència: protocols d'actuació. Actituds i valors. Resolució de conflictes, organització de centre.
8.- La tecnologia i la cultura de la presencia. Programes i projectes d'intervenció preventiva: l ‘Escolta’m. La CNV, Programa d'Habilitats Parentals. Parentalitat positiva. Coeducació. Interculturalitat. Programa d'habilitats socials. La resiliència a l'escola.
9.- L'Assetjament escolar: prevenció primària, secundària, terciària i quaternària.
10- La resolució alternativa dels conflictes: tutories entre iguals, la mediació a l'escola i les pràctiques restauratives.
11.- Les tutories socials per a la vinculació preventiva de l'absentisme escolar. Tècniques i recursos específics per l'acompanyament (l'escolta, la mirada apreciativa, els playmobils, les cartes...)
Metodologia
A les classes es faran referencies teòriques, conceptuals i històriques. Es donaran a conèixer els protocols i circuits aprovats pel Departament d' Educació i pel CEB ( maltractaments infantils, assetjament entre iguals, abús infantil, absentisme escolar, Violències de gènere, NGjov i amb el Proderae-CE . odi i discriminació ...) es treballaran situacions practiques i vivencials, Es faran anàlisis de situacions i casos, utilització de dinàmiques i visualització de vídeos. S'utilitzarà quadern de bitàcola.
Es realitzarà una avaluació qualitativa d'un treball en equip triat pels participants.
Import i condicions
Docents
Caridad Villar
Treballadora Social a l'EAP de Ciutat Vella. Màster en anàlisi i conducció de grups per l'UB, Terapeuta Familiar, mediadora acreditada en actiu pel Centre de Mediació de Dret Privat de la Generalitat de Catalunya. Formadora al projecte Escolta'm a L'ICE de la UB. Impulsora i cofundadora de TAMAYA.
Ubicació
Inscripció
Per inscriure’l a aquest curs has d’estar registrada o registrat a la web
· Si ja has fet amb anterioritat el registre a la pàgina web del Col·legi, accedeix a aquesta pàgina per identificar-te.
· Si estàs col·legiada o precol·legiada i encara no t’has registrat a la pàgina web del Col·legi, accedeix a aquesta pàgina.
· Si no estàs col·legiada o precol·legiada , per registrar-te a la pàgina web del Col·legi accedeix a aquesta pàgina.