Esteu aquí
Seminari actiu sobre el Diagnòstic Social
PLACES EXHAURIDES.
El grup de Laboratori TS+ del Col·legi ha organitzat el proper 29 d’abril de 10h a 15h a Barcelona un Seminari actiu sobre el Diagnòstic Social. Es tracta d’un seminari gratuït per a persones col·legiades impartit per la Dra. Josefa Fombuena i que comptarà amb la inauguració per part de Núria Carrera, degana del Col·legi.
Presentació:
Després de gairebé 40 anys de la publicació del llibre ‘Introducción al Bienestar Social’ de Patrocicio de las Heras i Elvira Cortajarena (1978), el sistema de serveis socials s’ha convertit en l’eix de la intervenció professional dels i les treballadores socials. En aquells anys de la Transició Democràtica, construir un sistema de serveis socials es va convertir en l’objectiu prioritari dels i les treballadores socials per dos motius principals: desterrar la beneficència i convertir en drets les poques prestacions, de caràcter sempre graciable, que existien en aquella època.
El model de desenvolupament, sobretot del primer govern socialista (1982-1986), buscava conciliar la proximitat dels drets amb la participació de la ciutadania en les polítiques públiques. Més enllà dels problemes pressupostaris que van senyalar les dificultats d’implantar un model sòlid de serveis socials (Alguacil, 2012), els treballadors socials es van veure atrapats en la gestió dels recursos socials (que reclamaven com competència exclusiva partint del binomi recursos-necessitats) i la participació ciutadana (entesa de diferents maneres pels treballadors/es socials i les administracions).
Poc a poc, els i les treballadores socials van abandonar aquells valors i funcions (Ituarte, 2012), que els van permetre identificar-se amb les persones (ara convertides en usuaris/consumidors de serveis socials). La justícia, el valor intrínsec de les persones, l’escolta activa, la intervenció psicosocial i el dret a l’autodeterminació van solapar-se amb tasques administratives, que eren les reclamades i valorades per les administracions que contractaven a les treballadores socials.
A l’actualitat, aquests valors tornen a prendre sentit i els treballadors/es socials necessiten retrobar-se amb valors i funcions pròpies de la seva formació i de la realitat professional (Fantova, 2015). Aquesta necessitat es pot trobar en nombrosos estudiosos i estudioses del Treball Social actual (Cardona y Campos, 2009; Ituarte, 2012; Fernández Barrera, 2015; Fombuena, 2015).
El seminari, a dreçat a treballadores i treballadors socials, pretén conjugar ambdós aspectes, valors i funcions, posant a la vegada en valor el millor treball social contemporani en matèria d’intervenció psicosocial.
Metodologia docent del Seminari: Exposició i classe magistral, treball en petits grups i treball escrit individual.
El seminari tindrà cinc hores de durada. Durant la primera part es presentarà la teoria del diagnòstic social.
A la segona part els/les participants elaboraran un diagnòstic social, partint d'un cas real (presentat per la docent o per algun/a dels participants). Es podrà presentar fins a un màxim de tres casos perquè cada participant pugui triar en funció dels seus interessos i sensibilitat.
Per finalitzar, els/les participants hauran de lliurar, per escrit i el mateix dia, un relat de 3-5 pàgines relatiu al diagnòstic pensat en grup, que serà corregit i retornat individualment als participants, en un termini d’uns 10 dies aproximadament.
Informació i inscripcions:
Data: 29 d’abril de 2016
Hora: 10h a 15h
Lloc: Pati Llimona (Carrer del Regomir, 3, Barcelona)